Thursday, July 31, 2008

rakan-rakan dulu kini dan selamanya..'kononnya'

Ini kisah benar yang berlaku pada hari ini..
kalau orang kata kami rakyat kelas bawah..
kami terima..
mmg kami berhak menerima layanan seperti hamba..
mungkin lebih teruk lagi dari itu,,..

*******

Bermulanya hari ini dengan semangat dan azam yang baru..sebagai seorang pelajar universiti yang baru hendak mula mengenal erti dunia sebenar,..
langkah bermula..kaki dijejakkan di universiti yang megah tersergam dengan penuh semangat dan iltizam..
hari ini ada kelas di lab komputer,..

*******

pensyarah : i hope u guys managed to do the homework for today's class and please hand in ritenow..for those who didnt do. i will not mark ur paper..

gua : apa ni sial?? (dengan nada terpinga-pinga)

...setelah resah beberapa minit..kantoi jugak akhirnya..koyak bai..

pensyarah : ok.. u guys can now start doing today's exercise.

..beliau duduk dan memerhatikan pelajar-pelajar nya yang masing-masing mempunyai buku,..
kecuali 'gua'..koyak..
selak..selak..pandang kiri kanan..gelisah.x tahu apa nk dibuat..gua stay kat tempat duduk gua..meyaksikan pelajar2 lain sedang berusaha buat kerja yang disuruh.
koyak bai..

ehh,, dia dah blah..alhamdullilah.lahir dari hati gua..
gua bingkas bangun.menjenguk rakan di meja lain.

gua : eh.ada buku?..jom share..(nada kasihan sambil buat muka sedih)
gadis : ada.ambil lah,.(terus menoleh meninggalkan gua dgn buku dia,,gadis tu bincang ngan gadis lain sebelah dia..gua duk sorang terpinga-pinga..koyak bai.)

lepas beberapa minit menelaah benda yang gua apa pun x faham..gua berani kan diri untuk bertanya..

gua : eh..yang ni jawapan dia apa? soalan dia apa? nk cari kat mana? x reti lah..tolong..
gadis : *jeling gua* eh,.apa yang kau tau eh?..semua x tau..menyusahkan org lah kau ni..
gua : *koyak*.. =(

selepas mengharungi 2 jam yg bagi gua adalah masa yang paling lama bg gua sejak gua jejakkan kaki kat universiti gua yang x sebesar mana tu..gua hantar kertas gua..dengan jawapan gua yang semua org pertikaikan..gua angkat kaki..gua undur diri..

*******

kawan gua msg : lu kat ne?
kawan 2 msg : ada kelas ke at 11?
gua : koyak..(kalau ada kredit gua dah reply..maaf rakan)

gua dengan kawan wanita gua sorang ni terus beransur..kekedai makan..member gua jemput.member gua ni dengar cerita sepi jugak mcm gua..tp x pe..dia jemput and hantar kteorg kt kedai makan...

*******

bila gua jejak je kedai.hati gua dup dap dup dap..awek yg gua usha tengah ambil makanan,.
dia jeling gua..gua jeling balik..hati berdegup pantas..itu saja..
selepas cari tempat duduk yang paling smart..
gua usya je awek tu,..
usya...
usya...
awek tu usya balik bai..
kencang..
hahaha..
dah lama makan..
awek tu nk cau..
gua harap dia pandang gua buat kali terakhir..

MENCANAK!!

dia pandang gua.senyum manis.
gua reply dengan senyuman busuk gua yg macam kerang busuk kat tepi laut.

gua : ada kelas ke?
awek : ada..(sambil tersenyum manis haha)
awek : bye...
gua : koyak..(tapi at least dia senyum ngan cakap kat gua..gua dilayan..syukur)

********

kelas petang..
gua duduk sorang2..
dua lecture.
gua sepi.
tiada teman.
ada kawan.
tapi gua x dianggap kawan mungkin..
koyak bai..

********
kat library.
sebelum gua pulang dari mencari buku untuk dipinjam..
gua nampak bebudak kelas gua.
ramai2 tengah buat kerja..
kerja penting yang memerlukan rakan-rakan untuk berbincang bersama.
gua singgah kat deorang.

gua : eh,korang buat report untuk esok ke?
mereka : aa'h (sambil hide kan report deorang dan buka page frenster)
gua : koyak bai..

gua lagi : eh,yang ni kan kenapa jawpan dia macam ni pulak?
gadis1 : kau ni kan..dah memang tu jawapan dia.mana aku tau..menyusahkan lah..aku nk buat kerja ni..aku lempang kau karang..

kawan wanita gua : eh,kau ni garang macam mak org lah.
gua : ada juga org back up aku..hmm..dalam hati gua remuk..macam butiran permata yang jatuh berderai..kilauan menarik perhatian..tapi penderitaan diabaikan..
gua lagi : eh,korang dapat report dari senior ke?
gadis 2 : aah.
gua lagi : boleh photostat x?
gadis 2 : boleh..* muka sumpah x ikhlas gila*
gua : x pe lah its ok..(gua berdiri jap..x tau nk buat apa)
gua lagi : kertas ni dah ramai ke orang pakai?
gadis 2 : aah,.dah ramai org pakai..tu pasal lah x boleh kasi kat kau..
gua : terima kasih..(koyak bai)

********
ini baru kisah yang terjadi pada gua dalam masa sehari.
entah berapa kali gua koyak..
rakan-rakan gua.ada disekeliling gua.
tapi gua x dianggap rakan..
gua bersyukur..
kalau kawan gua HELMI (bukan nama sebenar) koyak duduk kat dewan kuliah dengan 250 org yang x dikenali..
gua lagi bersyukur kalau gua kat tempat dia.
at least 250 itu bukan rakan yang kita kenal.x layan pun x pe..
gua?
duduk semeja..dah kenal hapir setahun lebih. tapi.....
korang sendiri pun dah boleh faham kan..
situasi gua..
gua koyakk...
ini lah yang gua paling suka.
rakan-rakan.
dulu.
kini.
dan selamanya...konon nya.
gua rakyat kelas bawah.
gua berhak terima layanan seperti rakyat kelas bawah.
gua faham.
beransur...

No comments: